Z rokovania mimoriadnej Hospodárskej a sociálnej rady SR (16.9.2025)

Mimoriadne rokovane HSR SR sa dnes venovalo ďalšiemu balíku konsolidačných opatrení. (Plné znenie návrhu, ako aj stanoviská jednotlivých sociálnych partnerov sa nachádzajú TU). Stanovisko KOZ SR TU.

Balík konsolidačných opatrení vláda opäť presadzuje bez predchádzajúceho dialógu, bez dohody a bez rešpektu voči pravidlám a sociálnym partnerom. Musíme konštatovať, že v uplynulom období vláda dostatočne nevyužila možnosti prijať postupné a nevyhnutné reformy tak, aby konsolidačné opatrenia mali reálny a dlhodobý efekt.

Súbor opatrení sa opätovne predkladá na poslednú chvíľu a na základe politických dohôd. Sociálni partneri žiadali vecnú diskusiu tak, aby konsolidačné opatrenia nedopadali len na jednu skupinu obyvateľstva. Rovnako zodpovedne pristúpili ku konsolidácii tým, že poskytli vlastný súbor konsolidačných opatrení. Keďže od konsolidačných opatrení závisí zostavenie budúcoročného rozpočtu verejnej správy, ktorý je nevyhnutné predložiť do 15. októbra do NR SR, zužuje sa priestor na ich prípadnú úpravu.

Opäť však platí starý scenár: najväčšiu záťaž ponesú zamestnanci. Tí, ktorí svoje povinnosti voči štátu nedokážu nijako obísť ani optimalizovať, majú znova niesť zásadnú ťarchu konsolidácie, zatiaľ čo iné subjekty zostávajú bokom.

KOZ SR zásadne nesúhlasí s tým, že najväčšie bremeno konsolidácie je opätovne na zamestnancoch a žiada úpravy v opatreniach, s ktorými zásadne nesúhlasí.

Vláda SR môže pristúpiť k schváleniu iných opatrení, ktoré menej dopadnú na zamestnancov a bežné domácnosti. Za týmto účelom KOZ SR predstavila „Sumár návrhov konsolidačných opatrení z pohľadu KOZ SR“, ktoré doručila aj sociálnym partnerom.

Budúci rok sa nebudú zvyšovať platy zamestnancov štátu a samospráv

Vláda týmto opatrením porušila dohodu z kolektívneho vyjednávania pre roky 2025 a 2026 zo septembra minulého roka. Dohoda zo strany zástupcov zamestnancov na akceptovaní 800-eurovej odmeny pre rok 2025 bola podmienená valorizáciou tarifných platov od januára 2026 o 5 %. Bolo nekorektné, že zástupcovia zamestnávateľov – čiže štátu a samospráv, neboli schopní zabezpečiť podpísanie dohodnutých kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa do konca roka 2024. KZVS pre rok 2025 boli nakoniec platné a účinné až od júla 2025.

Tento návrh na nulovú valorizáciu považujeme za hrubé porušenie korektného sociálneho dialógu, ktoré ničí akúkoľvek dôveryhodnosť dohôd uzatvorených s vládou reprezentovanou kolektívnymi vyjednávačmi.

Zmeny v sadzbách dane z príjmov fyzických osôb

Zvýšenie progresivity dane z príjmu fyzických osôb bolo jedným z návrhov konsolidačných opatrení KOZ SR, ktoré sme zaslali na vládu. Cieľom opatrenia KOZ SR bolo, aby zdaňovanie bolo postavené na princípoch progresivity, teda v súlade s Programom KOZ SR na roky 2022 – 2026. Našim cieľom bolo, aby sa opatrenie nedotklo osôb s priemernými príjmami ani strednej vrstvy, ale cielilo na vysokopríjmové osoby tak, aby najbohatší ľudia viac prispeli ku konsolidácii.

Opatrenia v materiáli „Informácia o opatreniach zameraných na konsolidáciu verejných financií pre rok 2026“ sú odlišné od opatrení prezentovaných na tlačovej konferencii a vo väčšej miere zasiahnu zamestnancov (s mierne nadpriemernými príjmami), teda strednú vrstvu pracujúcich, a to najmä v dôsledku zníženia nezdaniteľnej časti základu dane a posunutí hraníc základu dane pre nižšie sadzby dane smerom dole. V kombinácii s ostatnými opatreniami (zvýšený zdravotný odvod a zrušenie sviatkov) spôsobí zásah do životnej úrovne ľudí a zníži kúpyschopnosť obyvateľstva. Vyššia progresivita sa tak zavádza aj do výšky uplatnenej nezdaniteľnej časti základu dane, čo negatívne ovplyvní aj zamestnancov s príjmami mierne nad priemernou mzdou.

KOZ SR nesúhlasí s úpravami navrhnutými v oblasti nezdaniteľnej časti základu dane a pri v súčasnosti platných sadzbách dane 19 % a 25 %, kde požaduje zachovanie súčasného stavu.

Zvýšenie zdravotných odvodov zamestnancov o jeden percentný bod

Opatrenie sa negatívne prejaví na čistých mzdách zamestnancov, ktorí už v súčasnosti nesú najväčšie bremeno konsolidácie aj prostredníctvom neustále rastúcich cien. Zároveň má Slovensko už v súčasnosti jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení v rámci krajín EÚ, ktoré sa týmto opätovne zvyšuje.

Opatrenie plošne zasiahne všetky príjmové skupiny zamestnancov a je otázne, ako sa zvýšenie odvodov prejaví v kvalite zdravotnej starostlivosti.

Zmeny v troch sviatkoch a zrušenie zákazu maloobchodného predaja vo sviatok

Koalícia chce natrvalo, po 1. septembri, zrušiť aj voľno 17. novembra (nebude dňom pracovného pokoja). Počas ďalších dvoch sviatkov – 6. januára a 8. mája, sa má pracovať vraj iba budúci rok. Ruší sa aj zákaz predaja počas sviatkov.

KOZ SR sa s rušením ďalších štátnych sviatkov ako dní pracovného pokoja, ako aj s možnosťou otvorených maloobchodných prevádzok počas sviatkov absolútne nestotožňuje. Obe opatrenia sú v rozpore s dlhodobou požiadavkou na skracovanie pracovného času a zosúladenie súkromného a pracovného života.

Keď sa možnosť zvýhodnenia za prácu vo sviatok odstráni, zamestnanci budú pracovať za štandardnú mzdu, čo vo výsledku znižuje ich príjmy. Výsledkom bude, že sa zvýši celkový počet odpracovaných hodín, ale priemerná mzda ostane rovnaká, alebo dokonca klesne, ak vezmeme do úvahy stratu príplatkov za sviatky.

Štatistiky už dnes ukazujú, že veľká časť slovenskej pracovnej sily pracuje v podmienkach, ktoré neumožňujú dostatočný oddych. Zrušenie sviatkov ako dní pracovného pokoja tento tlak ešte zvýši.

Zmeny v dávkach v nezamestnanosti

Základný fond poistenia v nezamestnanosti tvoria svojimi odvodmi prevažne zamestnanci a ich zamestnávatelia. Tento fond je dlhodobo prebytkový. Zároveň dĺžka vyplácania je jedna z najkratších v Európskej únii.

Navrhované opatrenie zasiahne najviac znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie, pre ktorých je zložitejšie po strate zamestnania sa uplatniť na trhu práce. Najmä starší uchádzači o zamestnanie v preddôchodkovom veku, ktorí častokrát dlhodobo prispievajú do poistenia, sa ťažšie uplatňujú na trhu práce a neraz sú aj diskriminovaní z dôvodu veku. Namiesto motivovania k zamestnaniu, tak opatrenie môže uchádzačom o zamestnanie spôsobiť existenčné problémy a ešte prehĺbiť chudobu.

KOZ SR zásadne nesúhlasí s navrhovanou úpravou.