Správa: Môže byť na potvrdení o návšteve lekára uvedená diagnóza?
Odpoveď: Vyšetrenie v zdravotníckom zariadení v priebehu pracovnej doby a jeho trvanie musí zamestnanec preukázať zamestnávateľovi, a to na základe potvrdenia vystaveného takýmto zariadením (spravidla potvrdením od lekára). Zamestnanec tiež musí v prípade potreby vedieť preukázať, že vyšetrenie alebo ošetrenie nebolo možné vykonať mimo pracovného času (napr. kvôli ordinačným hodinám lekára alebo že bol vopred objednaný na vyšetrenie v presný deň a hodinu).
Podľa Zákonníka práce je príslušné zdravotnícke zariadenie povinné potvrdiť zamestnancovi doklad o existencii prekážky v práci a o jej trvaní, teda o lekárskom vyšetrení. Takéto lekárske potvrdenie je určené na preukázanie ospravedlnenej neprítomnosti zamestnanca v práci. Preto, ak si zamestnanec chce uplatniť nárok na poskytnutie pracovného voľna (či už s náhradou alebo bez náhrady mzdy), musí zamestnávateľovi potvrdenie predložiť, resp. zamestnávateľ ho môže od zamestnanca žiadať. V praxi je najčastejšie potvrdením priepustka opatrená pečiatkou lekára.
Zákon neurčuje, aké náležitosti by malo lekárske potvrdenie obsahovať, avšak vo všeobecnosti je potrebné, aby na potvrdení bolo uvedené: meno a priezvisko zamestnanca, dátum vyšetrenia u lekára, čas trvania vyšetrenia (od kedy do kedy), prípadne poznámka o celodennom ošetrení, že ide o vyšetrenie zamestnanca (lebo môže ísť aj o ošetrenie rodinného príslušníka), pečiatka a podpis lekára.
Niektorí zamestnávatelia poskytujú zamestnancom vlastné tlačivá na preukázanie vyšetrenia u lekára. Aj tie by v zásade mali obsahovať to isté. Pokiaľ by zamestnávateľ nechcel uznať čerpanie pracovného voľna z dôvodu vyšetrenia u lekára len preto, že potvrdenie (pečiatka) nie je na ním predpísanom tlačive, tak by porušil Zákonník práce. Zamestnanec sa v takom prípade môže obrátiť na príslušný inšpektorát práce. Uvedené údaje môže zamestnávateľ v zmysle GDPR a zákona o ochrane osobných údajov spracovávať aj bez súhlasu dotknutých osôb (zamestnanca a lekára), pretože je to potrebné na plnenie zákonnej povinnosti (na preukázanie ošetrenia zamestnanca v zdravotníckom zariadení a prípadne aj na uplatnenie náhrady mzdy).
Lekár by na potvrdenie nemal uvádzať dôvod návštevy zamestnanca alebo jeho diagnózu (napr. chrípka) ako údaj o jeho zdravotnom stave (ide o citlivý osobný údaj). Ak by tak urobil a zamestnanec by takéto potvrdenie predložil zamestnávateľovi, zamestnávateľ by na spracúvanie tohto údaju potreboval dodatočný súhlas zamestnanca.
Zamestnávateľovi teda musí na preukázanie ošetrenia zamestnanca v zdravotníckom zariadení stačiť obyčajná priepustka alebo potvrdenie od lekára o vyšetrení s uvedením vyššie spomínaných náležitostí. V žiadnom prípade nesmie bez súhlasu zamestnanca vyžadovať predloženie lekárskej správy, ktorá obsahuje citlivé osobné údaje týkajúce sa jeho zdravotného stavu. Lekárska správa je doklad o vyšetrení vydaný ošetrujúcim lekárom, ktorý sa zakladá do zdravotnej dokumentácie.
Jednou z náležitostí lekárskeho potvrdenia je aj čas trvania vyšetrenia. Pracovné voľno na vyšetrenie u lekára sa započítava podľa počtu hodín, ktoré zamestnanec u neho strávi. Zamestnávateľ v zásade nemá právo posudzovať skutočnosť, či vyšetrenie alebo ošetrenie zamestnanca malo trvať celý deň (celú pracovnú zmenu), či pol dňa, či kratšie. Ide o odbornú otázku, o ktorej rozhoduje výlučne lekár (ten by mal na potvrdenie uviesť čas trvania vyšetrenia, prípadne poznámku o celodennom ošetrení). Určenie rozsahu vyšetrenia je teda v kompetencii lekára. Preto, ak lekár zamestnancovi potvrdí, že ide o celodenné vyšetrenie (v rámci pracovnej doby), tak by to zamestnávateľ mal rešpektovať, pretože on sám nie je odborníkom a nemôže vedieť, aký je zdravotný stav zamestnanca. Okrem doby vyšetrenia sa do celkovej doby prekážky v práci započítava aj nevyhnutná cesta tam a späť a čas strávený čakaním pred vyšetrením.
Potvrdenie od lekára by malo zodpovedať realite, čiže tomu, že zamestnanec bol v daný deň u lekára a že jeho zdravotný stav si napríklad vyžadoval celodennú pracovnú neprítomnosť. V kompetencii lekára je aj určenie liečebného režimu zamestnanca v súvislosti s absolvovaným vyšetrením, ktorý zamestnancovi bráni po vyšetrení vykonávať v daný deň prácu. V praxi sa však často stáva, že sám zamestnávateľ rozhodne, či na základe predloženého potvrdenia uzná alebo neuzná rozsah trvania prekážky v práci (vyšetrenie u lekára).
Bližšie špecifikácie uznávania či neuznania čerpania pracovného voľna z dôvodu vyšetrenia v zdravotníckom zariadení môže zamestnávateľ určiť v internom predpise alebo v pracovnom poriadku.
Späť na úvodnú stránku "Často kladené otázky KCO"
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje www.esf.gov.sk a www.employment.gov.sk